tirsdag 31. mai 2011

Om Gastric Bypass (GBP)

Gastric bypass er den mest anvendte operasjonen mot sykelig overvekt.

Magesekken blir redusert med om lag 95 prosent til om lag 30–50 milliliter. Dessuten sjaltes deler av tynntarmen ut, én til tre meter,for å redusere næringsopptaket.

Pasienten må få tilskudd av vitaminer og mineraler hver dag etter operasjonen. Operasjonen er vanlig å utføre ved kikkhullskirurgi eller laparoskopi. Det gir på kort sikt mindre alvorlige komplikasjoner, mindre smerte samt raskere rekonvalesens.

Kilde: Wikipedia

2 kommentarer:

  1. Så bra av deg at du leser alt og vet alt som skal skje, det hjelper nok litt på. Du skrev under her at du er redd for å se deg selv som tynn. Jeg tror det er viktig at du får noen å snakke med i tiden etterpå, vet ikke hvordan det er lagt opp i forhold til operasjonen? Men jeg mener å ha lest et sted at det er mange som ikke helt kobler seg selv med en tynn kropp og må arbeide litt med det etter en slik omvending. Dette går strålende skal du se! Gleder meg på dine vegne:)

    SvarSlett
  2. Ja, jeg har også hørt at det er fordel å prate med noen, så tror jeg skal gjøre det. Tror kanskje det er noe tilbud gjennom sykehuset også. Men jeg tror det skal gå fint :) Jeg har jo forberedt meg i ett år nå :)
    Takk for at du gleder deg på mine vegne :)

    SvarSlett