mandag 30. mai 2011

Kur før operasjonen

Når jeg fikk telefon i fra sykehuset fikk jeg valget mellom å gå på 2 forskjellige kurer. Grunnen til at vi blir satt på kur 2-3 uker før operasjonen er fordi kroppen skal forberede seg på operasjonen. Fettmengden i buk - og lever reduseres, og det blir lettere å gjennomføre operasjonen med kikkhullskirurgi. Det totale vekttapet blir også større ved at vi starter vektreduksjonen før operasjonen.

Jeg fikk valget mellom Lavkaloripulver. Dette skal erstatte alle måltidene. ca. 900 kcal/dag. Du har låv å drikke vann, mineralvann (farris, bonaqua, etc), Lettsaft, kaffe og te uten sukker og buljong. Så kan du spise fritt av grønnsakene agurk, brokkoli, gulrot, løk, paprika, blomkål, bønneskudd, kålrot, purre og salat.
 

Jeg for min del valgte heller å gå på Knekkebrødkur da jeg får tygge maten. Føler dette er bedre for meg. Alt er fra person til person.
Denne kuren må du spise akkurat det som står på det arket vi får.

Frokost:
* 1-2 grove knekkebrød med valgfritt pålegg fra "påleggsboksen"
* 1 glass skummet melk (Maks 2 dl) - søt eller sur
* Vann og grønnsaker - fri mengde
* Kaffe/te uten sukker og melk.

Lunsj:
* 2 grove knekkebrød med valgfritt pålegg fra "påleggsboksen"
* 1 glass skummet melk (maks 2 dl) - søt eller sur
* Vann og grønnsaker - fri mengde
* Kaffe/te uten melk og sukker

Middag:
Kan velge mellom de under. Kun 1 av de.
* 150 gram kokt torsk, sei eller annen mager fisk
* 70 gram kokt laks, makrell eller annen feit fisk
* 1 kyllingbryst, bakt i ovn eller stekt i panne uten fett
* 100 gram magert, rent kjøtt tilberedt uten steikefett.

+ 1 liten potet eller 2 ss kokt ris eller 2 ss kokt pasta
+ Vann og grønnsaker/salat (uten dressing) i fri mengde

Kveldsmat:
* 2 grove knekkebrød med valgfritt pålegg fra "påleggsboksen"
* 1 glass skummet melk (maks 2 dl) - søt eller sur
* Vann og grønnsaker - fri mengde
* Kaffe/te uten melk og sukker.

I tillegg:
* 1,5 liter væske
          - vann
          - mineralvann (farris, bonaqua etc)
          - lettsaft
          - kaffe/te (uten melk/sukker)
          - buljong
* 1 multivitamineral-tablett (for eksempel: "Vitamineral"
* 1 ts plantemargarin- til knekkebrødene eller steiking.

Fritt av:
* Kokte eller rå grønnsaker (NB! - Minus Avocado)
* Sukkerfri tyggegummi (unngå sukkerfrie pastiller, karameller etc)

NB! Unngå fruktjuice av noen slag, både kjøpt og hjemmelaget. Fruktjuicer, som eple- og appelsinjuice, inneholder mye sukker og energi.

Påleggsboksen:
På Ett knekkebrød per dag:
          - 1 ss makrell i tomat, røkelaks, peppermakrell, sardiner eller sild.
På ett knekkebrød per dag:
          - Tynt lag med cottage cheese eller mager ost 3% fett
          - Grønnsaker på toppen (paprika, tomat, agurk, reddik, friske urter eller lignende)
På de fire andre knekkebrødene kan du velge mellom:
          - Kokt skinke, pastramiskinke, kalkunpålegg, mager leverpostei 3% fett, lett servelat 3% fett, bankekjøtt, reker, egg, crabsticks, fiskepudding/fiskekaker, grønnsakspålegg.

2 kommentarer:

  1. Jeg var gjennom kuren for en måneds tid siden (skulle opereres i begynnelsen av mai. Jeg gikk da for Allevo og det gikk kjempefint. Bortsett fra at tennene kunne tenkt seg litt motstand og jeg fikk litt tannstein. Men det forsvant fort når jeg begynte å tygge skikkelig mat igjen. Siden operasjonen ble avlyst i siste øyeblikk og utsatt så blir det ny kur. Jeg begynner på'n igjen i morra. Gleder meg ikke, men regner med at det går greit denne gangen også. For meg så ser knekkebrødkuren verre ut, men en kombinasjon hadde vært grei.

    SvarSlett
  2. Jeg også kunne tenkt meg en kombinasjon, men tror ikke vi kan gjøre det så jeg har ikke gjort det. Men jeg synes knekkebrødkuren er ganske grei. Jeg kjenner ingenting søtsug eller at jeg har så veldig lyst på noe annet. Jeg klarer helt fint å holde meg til det jeg skal. Er litt kjedelig når jeg bare får spise det som står på oppskriften, men jeg tenkte at det er 2 uker av mitt liv, å av å ta knekkebrød kuren så føler jeg at jeg klarer å lære litt hva som er bra for meg fremover også. Alt det jeg spiser nå er jo sundt. Så nå kan jeg det :) Har kun 1 uke igjen nå av denne kuren så er det min tur til å komme under kniven :)

    SvarSlett